شناسایی رفتار مشتریان
روزانه بیش از چهار میلیارد جستجو در گوگل انجام می شود. بگذارید این طور تکرار کنم: ۴ میلیاد! چهار میلیارد آدم با یک نیاز. کسب و کارهایی که می توانند آن نیاز ها را بر طرف کنند، کسب و کارهای موفق هستند. برای یک بازاریابی در سطح اینترنت، بسیار مهم ایت تا رفتار کاربران را به درستی بشناسیم. بدانیم کاربران زمانشان را چگونه در اینترنت سپری می کنند و چه چیزهایی منجر به خرید از سوی آنها می شود. با شناخت این موارد، می توانید شما هم به جمع کسب و کارهایی اضافه شوید، که ۴ میلیارد مشتری در آن صف کشیده اند.
خب چهار میلیارد جستجو برای رفع نیاز، اما برای بر طرف کردن این نیاز، ابتدا مهم است بدانیم نیاز این افراد چیست! تنها چیزی که شما به مشتریانتان ارائه می دهید اهمیت ندارد، بلکه این نیاز مربوط است به راه حلی که خدمات و یا محصولات شما پیش پای این افراد می گذارد.
زمان هایی که خودتان به چیزی نیاز دارید را به یاد بیاورید، فرض کنید شما نیاز به یک گوشی جدید موبایل دارید. اولین کاری که می کنید چیست؟ بیشتر افراد عادت دارند وارد اینترنت شوند، به جستجو بپردازند، یاد بگیرند و در نهایت خرید کنند.
برای جذب این افراد به برند شما، نیاز است بدانید آنها چه چیزی می خواهند، آنهم به کوتاه ترین حالت ممکن، بر اساس گزارش Forester، نود و سه (۹۳) درصد از تجربه افراد در دنیای اینترنت با موتور های جستجو آغاز می شود. اما این مشتریان با کلمات کلیدی مورد نظر شما جستجو نمی کنند، آنها با توجه به قصد و مقصودشان به جستجو می پردازند.
مقصود کاربر چیست؟
قصد کاربران، هدفی است که در پشت جستجوی آن ها قرار دارد. وقتی آنها روی گوگل کلیک می کنند، قصدشان بر طرف کردن نیاز اصلی آنها می باشد. اگر چه بسیاری از افراد هنوز بر روی بهینه سازی بر روی کلمات کلیدی خاص تمرکز دارند، اما زمان آن رسیده که هر کسب و کاری که می خواهد در اینترنت موفق باشد تمرکزش را به مقصود کاربران تغییر جهت دهد.
این تصور غلط را کنار بگذارید: مردم در موتورهای جستجو بدون هدف به جستجو می پردازند.
برای اینکه بدانید مقصود کاربران از جستجویشان چیست، ابتدا باید بفهمید کلمات و جملاتی که جستجو می کنند چگونه به مقصود آنها ارتباط دارد.
انواع کلماتی که جستجو می شوند
عموما شش تماس کاربر با یک برند پیش از عمل خرید صورت می گیرد. پس باید برند شما آماده شش ارتباط با کاربر در سیکل خرید باشد.
در یک جستجو، قصد یک کاربر در عمل جستجو مشخص کننده مرحله ای از سیکل خرید است که کاربر در آن قرار دارد. سه قصد اصلی برای جستجو وجود دارد:
- یافتن: کاربر به دنبال یک چیز مشخص است.
- اطلاعات: کاربر در جستجو و تحقیق برای بدست آوردن اطلاعات است.
- تراکنش: کاربر آماده خرید است.
پس چگونه بدانید مقصود کاربران چیست؟ مراحل پایین به شما کمک می کنند تا این موضوع را بفهمید، و در این روند جایگاه برندتان را بهبود ببخشید.
فراتر از کلمات کلیدی بروید
اگر شما به دنبال خرید یک گوشی تلفن همراه هستید، جستجوی شما متمرکز به نیازی است که باید حل شود. شاید گوشی شما باید حافظه داخلی زیادی داشته باشد، و شما جستجو کنید ” گوشی تلفن همراه با حافظه داخلی زیاد” یا “بهترین گوشی تلفن همراه با حافظه بیش از ۴ گیگ”. این کلمات نشان دهنده مقصود شما است.
در نظر داشته باشید افراد عموما درباره یک کلمه کلیدی خاص زمانی که از ان استفاده می کنند نیستند. بسیاری مواقع حتی آنها کلمات کلیدی را برا جستجو وارد نمی کنند. عموما آنها سوالاتشان را جستجو می کنند. سوال انها هر چه باشد، همان چیزی است که به آن نیاز دارند. این شیوه ای است که شما و برندتان هم باید فکر کند.
اگر قصد کاربر را از جستجوی کلمه کلیدی که شما برای آن بهینه سازی انجام می دهید ندانید، راه را اشتباه رفته اید. حتی اگر شما بر روی بهینه سازی بر روی کلمه کلیدی به جای نیاز کاربر تمرکز می کنید، در اشتباه کامل به سر می برید.
با تمرکز بر روی مقصود کاربر می توانید در این چالش به موفقیت برسید و گفتگو با کاربرانتان را بهبود ببخشید.
سیکل خرید را در نظر بگیرید
افرادی که در مراحل ابتدایی سیکل خرید هستند، مقصودشان با افرادی که در مراحل پایانی این سیکل هستند متفاوت است. شما باید بدانید در هر مرحله از خرید، کاربر به دنبال چه چیزی است و شما آن نیاز را برای او بر طرف کنید.
در مراحل ایتدایی سیکل خرید، کاربران به صورت گسترده تری جستجو می کنند، و کلماتی که جستجو می کنند بیشتر جهت به دست آوردن اطلاعات است. در اینجا کاربر قصد دارد تا جایی که ممکن است به تحقیق و جمع آوری اطلاعات بپردازد. بر اساس گزارشی که Retailing Today منتشر کرده است، ۸۱ درصد مردم بیش از یک خرید بزرگ در اینترنت به جستجو می پردازند. شما می خواهید برندتان در این مرحله در بالاترین جای ممکن بایستاد.
هر چقدر در مراحل خرید کاربر پیش می رود، جستجوی او از حالت گسترده به سمت یک جستجوی مشخص تر و دقیق تر می رود و کلماتی که برای جستجو استفاده می کند، بیشتر حالت تراکنشی دارند. این همان جایی است که آنها آماده خرید می شوند. اگر آنها در مرحله جستجو برای بدست اوردن اطلاعات و تحقیق با برند شما آشنا شوند و به انها نشان دهید همان برندی هستید که به ان نیز دارند، احتمال خرید آن کاربر از شما بسیار زیاد خواهد بود.
کلمات مورد جستجو را تشخیص دهید
اکنون که فهمیدید کاربران چگونه جستجو می کنند، زمان آن رسیده تا بدانید دقیقا چه چیزی را جستجو می کنند. اولین مرحله برای فهمیدن این موضوع رفتن به سراغ گوگل است. مانند یک کاربر گوگل را باز کنید و کلمه کلیدی مورد نظر را جستجو نمایید. نتایجی که در این صفحه به شما نشان داده می شوند، عموما نشان دهنده این هستند که کاربران بیشتر به دنبال چه چیزی هستند.
اگر هم برای این کلمات کلیدی نامطمئن هستید، به پنل گوگل آنالتیکس خود بروید و ببینید کاربران با چه کلمات کلیدی ای سایت شما را جستجو کرده اند.
مشتریانتان را درک کنید
این کلمات کلیدی به تنهایی به شما نشان نمی دهند کاربر شما چه چیزی می خواهد. اما درک این افراد در سطحی عمیق تر به شما کمک خواهد کرد تا عادات و تمایلاتشان را بفهمید و بدانید کاربر چه چیزی می خواهد.
برای متناسب شدن با نیاز کاربر، نیاز است بدانید چه چیزی می خواهند. باید خودتان را در جای مخاطب بگذارید و آنها را به صورت افراد یونیک در نظر یگیرید و بدانید مشکلاتشان چیست و چطور می توانید این مشکل را حل کنید. تا جایی که میتوانید در این موضوع تحقیق و بررسی کنید، تا به درستی بتوانید مشتریان خود را درک کنید.
مستقیما از مشتریانتان بپرسید
اگر مقصود مشتری هنوز برای شما روشن نشده است، تنها کافی است سوال کنید. مستقیما به سراغ مشتریانتان بروید و از آنها بپرسید چه چیزی نیاز دارند. برای اینکار می توانید از پلاگین های مخصوص رای گیری و یا حتی از شبکه های اجتماعی استفاده کنید. نتایج این کار به شما کمک می کند تا مشتریانتان را بهتر بشناسید، نیاز هایشان را درک کنید و استراتژی ای جهت برطرف کردن نیاز های آنها بچینید.
هیچ جادویی برای قرار گرفتن در رتبه یک صفحات نتایج جستجو (SERP) وجود ندارد. هر چقدر لینک سازی کنید، محتوای دیگران را کپی کنید و به سراغ کلمات کلیدی خاص بروید، بیشتر از این مسیر دور می شوید. بلکه چاره کار شما فهمیدن مقصود کاربرانتان است. به یاد داشته باشید شاید بسیاری از سایت ها در رتبه های خوبی از گوگل قرار دارند و این کار ها را انجام نداده اند، اما این سایت ها در حال از دست دادن جایگاه خود چه در صفحات نتایج جستجوی گوگل و چه در مقابل مخاطبین هستند. پس راه را به درستی طی کنید تا به نتایج خوب برسید. به یاد داشته باشید سئو نیازمند صبر و بردباری است.